tirsdag 19. april 2011

I drivhuset og såing i hagen 19. april.

I drivhuset spirer det og gror. Ruccolaen er nå ca. 5 cm., kom opp en uke ca. etter såing. Det har vært godt og varmt der på dagen, endel kaldere på natt, rundt 3-5 grader. Dillen er på vei, plukksalaten også og persillen titter frem. Så langt alt vel.
Har for en uke siden sådd kjempesolsikke, riddersporer,blomkarse, Atlasblomma og luktert i drivhuset. Disse har begynt å vise seg.
Krukkene med div. tulipanløk, som har stått i drivhuset i vinter er en fiasko. Vannet dem i begynnelsen av mars. Satte de ut i slutten av mars, de er råtnet opp. Har lært meg nå at de setter jeg i garagen, så ta de ut på ettervinteren og putter litt sne på krukkene.
I dag har jeg sådd i noen bedd : Ringblomst " Yellow Colossal " Calendula officinalis, Annuell.
                                                 Atlasblomma " Whitney " Clarkia amoena, Annuell
                                                 Ringblomst, selvplukket frø.
Et tips: disse frø kan en godt legge i jorden om høsten. De ligger der og spirer når tiden er inne.
Kjøpt meg en pallekarm. Der skal jeg så spinat; SPENAT " Viking ", Spinacia oleracea. Det står på pakken at man kan begynne å så på friland når jorden reder seg. Det tror jeg at den har. Tipper 5-6 grader i jorden nå.Så i morgen sår jeg spinat, bindsalat " Ballon ", ( Kulturarv ) Lactuca sativa L. og Bladdill " Bouquet " Anethum graveolens.
Ellers begynner agurkplantene å bli store, de må snart pottes om i deres blivende plastbøtter. Det er for tidlig å sette de i drivhuset. Hjelp, har sådd de for tidlig !
Oliventreet er satt ut for to uker siden og det ser ut som det trives. Det har satt anlegg til blomster.
Skulle satt inn bilder, men kabelen til kameraet virker ikke. Det skal jeg fikse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar